Lilypie

Friday, October 8, 2010

A moment with Mr. Drupal.

Salaam :) entri kali ini, lebih saya tumpukan pada homework FYP saya - Developing a Social Network using Drupal. Fuh! memang sakit! wuwu T_T. Ape yang sakitnye ye sib sib hus?? saya adalah seorang student Netcentric [network setengah + web tech setengah= Netcentric] harap maklum ye. Saya juga seorang yang agak lemah dalam programming, walaupun sudah banyak language yang telah saya setadi hihi. Antaranya :
  1. PHP
  2. XML
  3. C++
  4. Java - Data Structure
  5. HTML
  6. Java Tech - jQuery, AJAX dll
Namun ini semua adalah tersangat memalukan saya apabila saya gagal untuk mengaplikasikan language2 tersebut dalam idop saya. wuwu T_T (nangis lagi). Tidak saya katakan saya terus lupa akan mereka2 itu, tetapi saya memerlukan masa untuk setadi semua itu bagi meng'refresh' terms2 yang ada.

Tentang Mr. Drupal

Berkenaan dengan incik Drupal saya ni, saya telah menggunakan beliau sebagai salah satu main tools saya fyp saya (incik Yabou jangan lupa lagi ye fyp tu ape maksudnye..haha). En. Drupal adalah salah satu powerful CMS (content management system) yang digunakan bagi meng'up'kan website yang berunsurkan plain or community or social nets dll. Seperti CMS yang lain (contoh lain utk CMS ialah joomla dan mambo) incik Drupal mempunyai orang bawahan beliau yang disebut modules (sesuaikah?haha). Sebab kalu Elgg dia pakai plug-in, begitu juga dengan Joomla.

Modifying Mr. Drupal Modules

Modules2 yang digunakan untuk membina SN (stand for social network) ada la dalam 10 or 11. Jadinya, untuk me'modify' module2 tersebut, ia nya memerlukan kepada kepakaran yang sangat tinggi (paling tidak pon moderate) dalam pengetahuan language PHP plus HTML (lagi bagus kalu expert dalam Java. wuwuwu T_T (kali ni nanges teruk).

Untuk progress developed this SN --> 50% (kesian x?) sebab?
Sebab, dari seorang saya yang low rate tentang language2 tersebut, saya terpaksa men'tabah'kan serta meng'gagah'kan diri untuk mengenali Mr.PHP dan Mr.HTML dengan telus dan ikhlas. (oh! oh! oh!). Pencarian dan pendakian dalam meneliti setiap step dalam drupal sememangnya perlu kepada ketekunan. (daripada haku yang tidak tekun ini menjadi super 'TEKKEN' haha)

Pencarian kawan baik Mr. Drupal

Agak2 sesape yang ade terbace blog ini, dan kamu iala seorang yang expert dalam CMS or Mr. Drupal tu snirik, bolela YM saya. wuwu T_T plez2! Nanti saya belanja makan RFC..hik3

Ataupun korang2 yang ade pdf or sebarang alat membantu mengajar untuk drupal tu pun sudah sangat bagus rasenye untuk di kongsi dengan saya.


Doa dan harapan

Doa saya agar awk yang bernama Sib Sib Hus tu dapat menyiapkan fyp nya on time! haaaa! Nak grade on time tak?? wuwu T_T . Korang pon tolongla doakan saya ni yang da super nazak ni (nazak ngadap FYP ye >,>)
InsyaAllah, sampai sini je dulu yeah! thanx for read this entri buruk ngee^^

~sibhus yang sudah super nazak..oh..oh~

0 butir bicara: