Lilypie

Tuesday, October 19, 2010

Mari Mencari Kerja!

Ya ya ya! musim untuk mencari kerja bagi pelajar semester akhir telah pun bermula. JobStreet, Jobcamp, JobMalaysia dan segala Job2 telah pun mula kedengaran untuk mereka menigisi borang-borang tersebut. Saya juga tidak ketinggalan untuk melakukan hal yang sama. hihi ^^ maklumla mahu menjadi wanita berkerjaya..woha! insyaAllah ameen ya Rabb!..

Cerita saya dan kerja

Sementelah saya sibuk mencari dan mengisi borang untuk kerja, saya mendapati pelbagai kriteria-kriteria yang diperlukan oleh sesebuah syarikat itu. Kadang-kadang terlintas juga, 'Apa pantas aku sama kerjaan itu dong'..hihi.tetiba slang indon pulak .hihi. Namun apa yang saya lakukan ialah hanya mengisi, mengisi dan mengisi. Ada juga sesetengah rakan-rakan saya yang mahu berehat dahulu dari terus bekerja selepas tamat persekolahan.sekolah?haha :p Ada juga kerja yang bagus, tetapi syarikatnya nun jauh di sana utara sana. Em, saya sebenarnya tak kisah kerana saya juga pernah menetap atau bermastautin di Perlis selama lima tahun (Sekolah Menengah di sana) dan pengalaman juga membuat saya jadi kebal dengan semua itu. Tetapi, apa kata ayah mak ye?pheww!

Al-kisah anak sulung dan ayahnya.

Tersebutlah kisah antara si ayah dan si anak tentang masa depan anaknya. Anaknya telah pun ber'ia' mengisi segala macam mak nenek borang-borang yang berkaitan dengan kerja.huhu..dan, sila ikuti sketsa di bawah...

"Salam mak.Ape khabar?"..anak dan emak berada diatas talian...
"Alhamdulillah sihat..."..
Dan berceritalah mak ngn anak ni sampaila si emak meng'offer' tepon tu kat si ayah..
"Salam ayah...ayah sihat?"...
"sihat je alhamdulillah..."
"ayah, akak da apply kerja macam2 ni, ad yg tu dekat Kedah nun..huhu..sebab syarikat tech banyak kat sinun..hehe"...
"Akak balik la umah dulu.."
"Em, tapi akk da isi, kalau dapat akak pegi kerja tu la, kalau tak dapat baru akak balik.."
"Syarikat akk tu da tunggu lame da, lebih dari syarikat kat luar tu. balikla uma terus.."..
"Gulp!...baeklah ayah.."..
'Ya ya ya..my NHE is waiting for me for a long time..'

hihi..ape lagi cik sibah?hang jadi CEO da tu..wakakaka :p

Kisah mencari kerja tamat.

Ya ya ya! kerja mencari kerja sudah tamat. ayuh berusaha untuk final! ya! :) kerja CEO sedang menunggu. wakakaka (haip! jgn gelak! cubit kang :p)

_5ibu5_

1 butir bicara: