Sunday, May 31, 2009

<< MomMa >>


(edited by Me :) using photo impression )

Kelmarin aku baring disebelah tubuh makku yang lesu. Keletihan melayan anak-anak dan membuat kerja-kerja umah. Sian mak.. =.= Lalu fikiranku melayang pergi menyinggah sepi satu persoalan.."Bagaimana jika aku sudah berkahwin kelak?adakah dapat aku bertemu mak salu?" ....aku terus memelukmak, mak sudah lena saat itu..aku mengeluh kebingungan.. "dapatkah aku memeluk mak cmni lg nti bile da kwen?"... =.=' alalala...xnk kawenla cmni..."nti somi aku kasik ke aku balik tiap ari klo tiap kali tu aku rindu kt mak aku"..apakah ??? haha.. tenang weh ble dpt peluk mak...da la aku ni manja, mak salu mengalah ngn aku, salu bersungguh2 buat pape tuk aku..asal ade miting, kem, jd fc, jd urusetia, nk gi kedai, nk gi bli bg, nk g jln2 ngn kwn, jln2 ngn family mesti ade je pape yg dye akan tolong aku. best giler la!!! Syg mak..muaaaaaaah3! "jadi, apakah yg telah aku kerjakan utk membalas jasa2 dye??" ...."xterbalas"....adoiyai! sedih skali... =.='


xhairanla klo aku begadoh ngn adik2ku yg laki, akan ku jerit "mak tgok adam tu, tgok qoyim , tgok amer tu...".. aritu mase kt kampung atok aku suh masak gulai ikan jahan..raseny semalam aku da masak asam pedas..dan klo ikut pengalaman yg aku ade, asam pedas ngn gulai ni resepinye lebe kuang same...cume gulai ni kuah dye banyak cket..lalu, aku pon gi la amek tepon, tepon la mak kt uma sane.."mak, atok suh masak gulai...em, ape beza asam pedas ngn gulai mak?"..walopun aku tau jopannye ape tp aku tny gk kt mak utk 1 kepastian...weeehuuu! jopan aku betol beb..hehe..mase mak aku bgik jopan, relax je dye jwb..die tau aku ni kaki bangku dap0..kikiki :p ya Allah! penyabar sgt3 la mak aku.. mase awl cuti ri tu dye ade ckp.."mak nk tgok akk dok dap0 sepanjang cuti sem ni ye.." dgn sepenuh harapan tu aku rasa...tp apekah jadinya sehingga sekarang...jeng3...aku pegila dap0 tu masak tp mesti mak di sisi....da kawen nti???adakah mak akn disisi??oh ye, mestila (di dalam hati ni ha)...weeehuuu!


mase aku form 5, aku penah mimpi mak nazak....sedih sgt..mse tu owg sume da bgun subuh...aku je xlg sibuk dgn airmata yg xnk brenti mase tu. dlm mimpi tu, teruk aku kene basuh dgn makcik jiran uma ku tu, dye kate aku xjga mak, xbg mak mkn ubt..sakit aku, da la sedih mak sakit, makcik tu mara2 aku plak lg...mmg aku da lemah longlai mase tu...mase aku terjaga tu, basah katil aku bkn kena air lain tp air mata aku yg xnk brenti. sampai tersedu2 aku walopun mase da sedar..ya Allah! apakah?? aku terus amek wudhu' dan tunaikan solat subuh dalam keadaan yg amat memilukan...ayh mak adik2 sume pelik tgok aku..pas abes je aku solat aku terus peluk mak...=.=' sedih sgt raseny...aku xpenah cite kt mak aku psal mimpi tu, korang lak yg aku citekn..huhu..


so, nk kawen ke x ek?

~s-i-b-h-u-s~

~~Sepi~~


Sbentar tadi aku menerima panggilan dari ahli Haluan Remaja bertanyakan tentang jumlah fasi yang ade adakah mencukupi atau tidak..?? (aku menguruskan bahagian menjemput fasi@urusetia bagi KKM9 nti) .Jika diikutkan senarai yang ada padaku, ia sudah mencukupi namun saudara tersebut menanyakan dan juga menyatakan bahawa ade seorang muslimah yg dirasakannya layak dan berkaliber utk menjadi fasi bagi Kem Kembara Muda kami itu. Dan aku berkata kepada adik tersebut, aku akn discuss hal ini bersama ajk yg laen.

>> Apa kata hatiku? ~ secara jujurnya ingin aku katakan bhw aku tidak pernah menerima kes seperti ini. Aku jadikurang ketahuan utk melakukan tindakan apa ke ats kes tersebut. Adakah membenarkan dan menjemput muslimah itu untuk menjadi fasi atau perlu buat apa sbenarnya ni?? Adakah dia akan terus bersama kami dan mem"follow-up" adik2 kem nti sehingga adik2 tersbut dapat istiqamah di jln da'wah dan tarbiyah mereka. Adakah aku perlu mengajak muslimah tersebut utk pergi ke program2 haluan kami terlebih dahulu..aku kebingungan...wahai sahibah sefikrahku...tolonglah aku..ya Allah! Aku terima ujian ini dengan redha. Ya Allah! terima kasih kerana Kau masih memberi aku ujian. ya Allah......Kerana, muslimah yg dinyatakan di atas adalah bukan dari kalangan ahli Haluan. Bg aku, sekiranya dia ingin menjadi fasi adalah tidakkeberatan utk kami (ajk Haluansiswa) utk menjemput muslimah itu untuk bersama kami di kem nnti..


~s-i-b-h-u-s~

Friday, May 29, 2009

15 !!!

blogger-emoticon.blogspot.com

Salam..sy baru balek dari kampung..ade kenduri tahlil untuk arwah atuk sy yg telah meninggalkan sy selama seminggu yg lalu..arwah pergi dengan tenang ketika tidurnya..smg die berada di sisi Allah..ameen..di bawah ini pulak ade satu emel yang sy dpt dari seorang teman..sekadar berkongsi..same2 pikir2kan dan renung2kan...zasssssss!

15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita

- pintu marah
- cinta dunia
- kebodohan (keengganan menghadiri majlis ilmu)
- panjang angan-angan
- rakus
- bakhil
- suka pada pujian
- riak
- ujub (merasa kagum)
- takut dan gelisah
- buruk sangka
- memandang rendah pada orang lain
- merasa suka pada dosa
- merasa aman daripada pembalasan "ALLAH"
- putus asa daripada rahmat "ALLAH"

15 Senjata Menghalang Syaitan

- Membaca Bismillah (menjadi kunci pada perbuatan baik)
- Banyakkan berzikir
- Banyakan Beris! tigfar
- Baca "la i' la ha illa anta subha naka inni kuntu minaz zoli min"
- Jangan tidur berseorangan
- Baca doa pagi dan petang
- Bersugi
- Melaksanakan solat jemaah
- Berwudhuk sebelum tidur
- menutup aurat
- Membaca doa masuk tandas.
- Banyak berselawat pada hati
- Bertaubat, beristighfar
- Banyakan baca Al-Quran
- Membaca surah Yassin setiap pagi

Rumah yang Tidak Dimasuki syaitan

- Rumah yang bersih
- Penghuni membaca "Bismillah" ketika memasuki rumah
- Sentiasa berzikir (ahli rumah menegakkan solat)
- Penghuninya jujur dan memenuhi janji
- Penghuninya memakan makanan yang halal (dan cara mendapatkannya halal)
- Penghuninya mengekalkan silaturahim (sentiasa mesra)
- Rumah yang penghuninya berbakti kepada Ibu Bapa

wallahua'lam..

Thursday, May 21, 2009

>> Maen tangkap2 ikaaaaaan!!! weeehuuu ^-^ <<

the biggest OnE..huk3 ^^
Adam selamatkn ikan melompat smpai ke ats tebing nun ^-^
mak pon j0in jugak...hik3
adam jala ikan, ank ikan keli byk la dpt...weeehuuu!!!

makanan fevret i ^-^

blogger-emoticon.blogspot.com sewunuk cgt ptg ni, maen tangkap2 ikan dengan adik2 sy...weeehuuu!! walopon sy hanya menjadi tukang rakam aksi2 diorg tp memang seronok laa..diorg dpt tngkp byk ikan, ade ikan keli, tilapia ngn ikan oren (huhu..lupe lak ape nme specific ikan tu)..yg si ikan keli tu adik sy kate ade :: umi, abi ngn ank sulung (pompuan) ..kah3, qoyim mengade bg salasilah family ikan tu plak..;p lme gakla gi mancing kt kolam sendiri td..dr kol 5 lebe smpaila 7..hihi ..alamak! terlebih suda..kui3 :p
blogger-emoticon.blogspot.com
blogger-emoticon.blogspot.com
s-i-b-h-u-s

Wednesday, May 20, 2009

Eid Milad TasNeeM ;p

blogger-emoticon.blogspot.comSalam Tasnim a.k.a NUTASA..kui3

diUcapkan 'hepi besday' a.k.a 'eid milad'..
smg dengan petambahan umurmu ni..
dimurahkan rezeki..juga semakin bertambahlah amal solehmu di dunia ini utk akhiratmu..
d0akn sy salu...kikiki...muaaaah3! luv u nutasa ;)
blogger-emoticon.blogspot.com



s-i-b-h-u-s

Monday, May 18, 2009

}} ~ Hepy Trying ~ {{

blogger-emoticon.blogspot.com salam..i'm very hepy bec0z i get a new experience in blogging..do u know what is it??
blogger-emoticon.blogspot.com huhu...i've found the emoticon...huhu..very funny laaa... if u're wanna piece of them..u're welcome to surf dis >> www.blogger-emoticon.blogspot.com << hepi trying!!!
blogger-emoticon.blogspot.com

Saturday, May 9, 2009

+ - || Perempuan Berkalung Sorban || - +


( Wanita Berkalung Sorban )

- - Best cite neh, ad adegan pompuan berpurdah naek kuda di persisiran pantai... Laju kuda membawa bersamanya semangat berjuang utk teruskan hidup walaupon suaminya telah meninggal dunia kerana hasad dengki seseorang...

+ + Annisa adalah seorang anak yang aktif bertanya di dalam kelas, ligat dalam membuat sesuatu, berterus terang dan bijak mengurus diri sendiri ini adalah anak seorang kiai yg duduk di sebuah pesantren Al-Huda...

- - Semasa kanak2nya, dye da bekawan ngn sorg dak laki neh, nmeny : Khodri . Khodri ni lembut dalam berkata,xpenah berkeras. Salu jd tmpt si annisa ni luah perasaan. Klo annisa tny pape, dye sebaik mungkin akan menjawab persoalan tuu. Kire cm da ad chemistry sjk kecik lg r diorg dua neh..( perkara best : si khodri ajar si annisa menunggang kuda, kuda asing2 laa) haha..yg xleh lupe, si annisa tu suke jerit2, yg si khodri tahan je..yela, org lemah lembut..kikiki

+ + Smpai la satu mase, si khodri ni nak gi Cairo utk smbung bljr,dgn hajat bile da abes belajar nti, die nakjdi kiai laa kt pesantren tu.. then, si annisa ngn khodri ni berutus2 surat laa selama diorg bepisah...namun, smpai ad satu mase tu si khodri xkirim surat kt annisa sebb dye cm rasa "nggak pantas buat annisa" (sy pon xpaham sgt ap maksud "nggak pantas" tu)..maybe rendah diri kut..sebb annisa tu ank kiai,khodri x..hurm..bagos tol khodri neh...hihi ^^v so, si nisa ni cm sedih..tp dye kuatkan jugak ati ntar surt ke khodri..dye tau khodri syg kt dye...kire khodri ni antara sumber inspirasi dye la tuk si nisa capai ap yg dye nak...

- - Namun, hr tak selalunya indah. Si nisa kene pakse kawen ngn anak laki seorg kiai neh. ceh, bljr kt mekah tp perangai jd gila bile si anisa ni xnk layan kehendak si sam ni. da la pi dera si nisa tu dye wt plak jd pembantu mse istri ptame bersalin. hish, sesak nafas tgok si nisa kne sepak trajang...<-- kene sepak trajang ke??haha

+ + Ala, tu pun mngkin sebb nisa tu syg kt khodri..yg khodri lak setelah bbrpa taun selepas tu dye pon pulang ke tanahair, dn menjadi cm org penting la kt pesantren al-huda tu.pastu adela adegn, si nisa jumpe ngn khodri pastu kne fitnah zina + bapak nisa meninggaltyme tu jgak + si sam ceraikan nisa + ad hukum hudud sket dlm tu yg kne rejam ngn btu tp tergantung sebb mak nisa smbil pegang batu yg diangkat smbil berkata " mereka hanya boledirejam oleh mereka yg tidak berdosa saja"..mse tu sume senyp,kiai2 pon xnk pegang batu tu..hurm..yg tu sy xbrp tau sgt ttg hudud tuu..

- - Pastu, setelah diceraikan, si nisa bersendirian, membina idup bru dgn blaja di yogya..dn selama itu juga die membina kerjayanya ala2 peguam gi tu la..cm pakar kaunseling yg membela hak2 wanita pon ade gk.. plus, xlme tu dye bkawen ngn khodri.....mse ni sy pon rase bahgie...kah3..nak2 lg dpt laki cm khodri tu... ;)

+ + lps da kawen, mmg bahgia r idop nisa n khodri ni + saling tolong menolong + faham memahami = bahgia ..xlame tu nisa ngandung, perjuangan diteruskan jugak utk pesantren + si sam dengki kt nisa dgn membunuh khodri ( sedih !_! pastu adela adegan si nisa naek kuda dgn pakai purdah serban, menunggang kuda di persisiran pantai, die bawak lju cm nk lumba kuda)...sanagat menyayat hati...jahat lg ghupeny sam ni...ish3 - - si nisa dpt anak laki + perjuangan diteruskan yg berakhir dengan wujudnya sebuah maktabah utk kitab2 modenisasi ni..

- -Tammat- -


-------------------------Setiap org punya pandangan tersendiri--------------------------------

€.._- - BaYu , BaWa NaFasKu PeRgi - -_..€

Aku tahu aku tidak sempurna...
Aku tahu aku nakal di waktu zaman sekolahku...
Aku tahu aju tidak sebijak dan sepandai berbanding teman - teman sekolahku yg lain..
Aku tahu ilmuku tersangatlah ceteknya..

Tetapi, itu sume tak bererti yang aku seorang tidak punya agama..
tak bererti aku tidak punya jati diri..
tak bererti aku tidak punya maruah dan harga diri...

Aku ada Allah sebagai Rabbku..aku sedar itu...
Aku ada Rasululullah sebagai khudwah hasanah ku..aku sedar itu..
Aku ada Islam sebagai agamaku...aku sedar itu...

Namun, Allah tetap akan menghantar sang ujian utk menguji keimanan seseorang hambaNya itu..
Dalam gelodak jiwa remajaku ini..
Sudah berkali2 aku tersungkur..
Aku terkeluar dari batas2 yg telah Allah tetapkan...
Aku lalai..aku leka...
Alhamdulillah...Allah beri lagi peluang utk aku terus hidup..
Mungkin utk aku memohon ampun dan bertaubat serta kembali kepadaNya..

Ya Allah..
Aku sedih dengan diriku ini..
Aku malu denganMu...
Aku xlayak utk ke syurgaMu..
Namun xjuga sanggup ke nerakaMu ya Allah...
Terimalah taubatku ya Allah...

Sungguh berdosa diriku ini...
Sungguh kerdil diriku ini....
Lindungilah aku dari syaitan laknatullah itu..

Ya Allah, aku mohon kekuatan darimu..
Kuatkanlah aku ya Allah...

Allah....

s-i-b-h-u-s

Friday, May 8, 2009

|| ~ BooKFaiR ~||

:: the list of b00ks ::

€ Adam dan Hawa -- Aisya Sofea €
€Mikhail -- Ram €
€ Makrifat Cinta -- Taufiqurrahman €
€ Musafira Cinta -- Taufiqrrrahman €
€ Hati ke Hati -- Prof. Hamka €
€ Fiqh - Bagaiman untuk berinteraksi dengan Non-Muslim €
€ Dendam Pewaris €
€ A man before eyes €
€ India €
€ Langit Illahi €
€ VT €