Lilypie

Thursday, July 28, 2011

Cameron Highlands Ziarah!

blogger-emoticon.blogspot.comCameron Highlands Ziarah.Ye! Memang ai teruja dengan percutian ai dekat Cameron Highlands ni. Ai saje nak kongsi dengan diari digital ai ni. Walaupun ai tawu ade orang2 kat luar nun datang pergi Cameron berkepuk-kepuk kali. Huh! Walau pon ni first time ai, namun ai rase bersyukur sgt sebab Allah izinkan ai jejak kaki ke situ. husband ai cakap, "Nikmat yang Allah bagi tu adalah rasa sayang Allah pada kita. Manakala solat tu, bertasbih tu, bertahmid dan bertakbir tu adalah tanda rasa syukur kita pada Allah, sudahkah anda berbuat demikian pada hari-hari anda?" Gedebukk! blogger-emoticon.blogspot.com Bagi ai, ai masih belum cukup lagi. Mari kita kejar pahala dan redha Allah ye!

Muqaddimah
Asalnya si Abg tak nak pun pergi Cameron, sebab dia kata dah pernah pergi dengan keluarganya. Maklumlah, Raub-Cameron 2 jam je. Then, pujuk punya pujuk dia pun bersetuju untuk pergi. Kami pun bersiap-siap bagai untuk bertolak ke sana. Bawak dslr d3000 (pinjam family die..hik3), bawak baju basahan, bawak bunya kahwin, baju sejuk dan bawak diri <3 ni penting woo....

Sepanjang perjalanan ke sana, memang best giler scenery die. Maklumlah, on the way nak naik ke atas bukit. Cuacanya agak sejuk. Tingkap kereta dah agak sejuk seolah-olahnya kereta tu pasang air-cond. If anda-anda berminat untuk ke sana bersama anak-anak kecik or kanak-kanak, di galakkan pakaikan mereka sweater untuk mengelakkan kecederaan kesejukan heh!.
Tempat
Antara tempat2 yang sempat kami lawati adalah Ladang Strawberi, Ladang Kaktus, Ladang Teh Bharat (Ladang Teh Boh pon ade, tapi sebab da salu minum teh boh jadi kami pegi ladang Bharat yg belum pernah kami rasa tehnya), dan Street Market. Street Market duk kat tepi-tepi jalan. Jual macam2 la, sayur2an, buah2an, strawberi, cenderahati dan pakaian. Huhu! Sebenarnya ada banyak lagi ladang yang bolehanda-anda lawati seperti ladang lebah, ladang sayur dan taman bunga dan lain-lain lagi. Cumanya masa lah. Kami berada di sana hampir setengah hari kerana kami melayan shooting dslr sekali. memang makan masa. huhu! papepon Alhamdulillah sangat3! thanx Allah..

Strawberri. Yum!
Cerita pasal strawberi ni, apek kat Ladang Stoberi tu cakap, if lagi merah pekat lagi manis rasanya. Memang betul! huhu. kami ni puaslah mencari dan membandingbeza stoberi2 dalam ladang tu demi mendapatkan stoberi yang manis lagi lazat. hik3 ^^ Dalam ladang tu, setengah kilo bersamaan dengan rm20 hengget. Dan stoberi ni akan masam sekiranya kita bawak turun dari tanah tinggi tuh sebab mungkin dia tak mencapai suhu yang sedap da kut. hehe..oleh itu, jika anda mau rasa stoberi manis dan lazat makan jek kat atas cameron tu jugak. heh!.
Kesimpulan.
Sy dan suami berasa gembira dapat meluangkan aktiviti ziarah ini bersama. Dan at least kami dapat berkongsi tentang serba-sedikit aktiviti ini bersama anda-2 sebagai pembantu masa depan atau masa percutian anda dan keluarga.
blogger-emoticon.blogspot.com




0 butir bicara: