Lilypie

Wednesday, July 15, 2009

Kisah Benar Mujahid atau Kisah Benar Hidup Manusia?

Aku menjadi terkedu tatkala membaca sebuah artikel dari blog seorang sahabat yang mana membicarakan soal penulisan dalam blog. Menyingkap kembali permulaan saya untuk membina blog ini, saya selalu menyusun dan berkira-kira untuk menulis kisah hidup atau diari saya di atas blog saya ini. Tatkala saya sedih, saya gembira, saya pergi melancong dengan keluarga dan sebagainya pasti saya tak lupa untuk coret kisah hidup saya itu. Yang pada asalnya matlamat saya adalah untuk berkongsi rasa dengan pembaca-pembaca blog saya. Namun, Allah telah membuka pandangan mata dan hati saya kepada sebuah hadith ini...
yang berbunyi...
"Berahsialah dalam melaksanakan keperluan-keperluan mu, kerana sesungguhnya setiap yg beroleh nikmat pasti ada yg hasad padanya"( hadis sahih diriwayatkan oleh al-imam at-Tabrani)
Lalu, saya berkemas-kemas cuba menutup dan membaiki kelemahan saya ini. Hidup saya untuk Islam. Lalu, setiap apa yang saya buat perlu ada link dengan Rabb saya. Dan melangkahlah dalam melakukan pembersihan hati dan menuju matlamat saya yang pasti itu. Allah sangat baik memberikan saya nikmat-nikmatnya yang tidak berbelah bagi. Lalu nikmat apakah lagi yang saya hendak dustakan?Ingatlah segalanya Allah yang punya. Usah perasan itu milik kamu, hak milik kekal kamu. Usah perasan, itu hanya akan mengundang kemurkaan Allah.Nauzubillah..benci apa yang Allah benci, redha apa yang Allah redha..
Menyingkap catatan arwah 'Ammar Zulkifli....
"Tidak ingin saya jadikan blog ini sekadar catatan diari kisah hidup saya atau tempat saya luahkan segala isi hati saya. Saya tidak mahu jika Dalam Jiwa Hamba ini sekadar menjadi wadah berkongsi cerita perihal pelajar perubatan dalam rutin hariannya yang tipikal ataupun hikayat jejaka melayu di bumi afrika bernama Mesir.Yang diharapkan adalah muntahan buah fikir dari sumber yang jelas, sarat dengan iktibar. Dan ibrah ini dikongsi dalam bentuk pandangan dan pengalaman yang membuah untung kepada saya terutamanya, serta pembaca sekalian.Kerana itu, Dalam Jiwa Hamba wujud dan terus beroperasi.Operasinya adalah meraih sebesar mungkin Redha Allah. Kerana itu, modus operandinya harus konsisten rentaknya, bersih jalannya, teguh tapaknya dan yang penting dan paling susah Istiqamah. Hasilnya, terus menerus roh perhambaan kekal mekar, segar menawan".Moga blog ini dimanfaatkan dengan baik...biarkan ianya hidup dan terus hidup sampai bila2. Hidup dengan roh-roh iman dan ketekunan dalam dakwah!
~s-i-b-h-u-s~

2 butir bicara:

@LiYaNNuaR ツ said...

nice info... thanks for sharing...

..::بشرى::.. said...

bagus tulisan ini...ada isi yg bermanfaat